PENDAHULUAN
Perkembangan
agama dan umat Islam di Malaysia telah melalui sejarah yang sangat panjang.
Sarjana tempatan mengandaikan kedatangan agama Islam ke alam Melayu sudahpun
bermula sejak abad pertama Hijrah lagi. Agama Islam telah mengubah akidah
masyarakat Melayu dari dunia kekufuran kepada mempercayai dan menyembah Allah
Yang Maha Esa. Ajaran Islam juga telah
membina jati diri Melayu sehingga berjaya membentuk kerajaan dan kemuncaknya
Kerajaan Melayu Melaka mampu melakar sejarah yang agung di arena tempatan dan
antara bangsa pada abad ke-15Masihi.
Ajaran Islam jugalah yang menjadi benteng kepada bangsa Melayu menangkis
dan mendepani pengaruh barat pada era kolonial.Gerakan islah cuba membentuk
semula masyarakat Islam dengan acuan Islam sebenar untuk membentuk masyarakat
Islam yang kuat. Dengan semangat Islam
inilah lah masyarakat Melayu di Malaysia bangkit menentang penjajahan barat dan
memperjuangkan kemerdekaan daripada British pada abad ke-20M.
Dalam
Perlembagaan Malaysia diperuntukkan bahawa agama Islam merupakan agama
persekutuan menunjukkan ajaran Islam mempunyai kedudukan yang penting dalam
kalangan penduduk Tanah Melayu. Selepas
negara menikmati kemerdekaan, pemimpin-pemimpin Malaysia diiktiraf oleh dunia
Islam sebagai pemimpin contoh yang melakar sejarah Malaysia merdeka dengan
cemerlang. Pencapaian penduduk Malaysia sama ada dalam aspek pendidikan,
ekonomi, pembangunan dan sebagainya menjadi contoh kepada dunia Islam. Keamanan dan keharmonian negara Malaysia
menjadi contoh terbaik masyarakat berbilang bangsa dan agama hidup bersama memaju
kemajuan negara.
Sejarah yang
diharungi oleh umat Islam di Malaysia mesti dihayati dan difahami sepenuhnya
oleh generasi muda untuk membina Malaysia yang sentiasa aman, makmur dan
membangun selari dengan perkembangan semasa. Semua sejarah yang telah berlaku
semestinya dijadikan pengajaran dan pedoman
Islam adalah
agama universal yang datang dari Allah SWT untuk semua manusia. Ia memberi
sinar kepada manusia dalam mencorakkan tamadun ke arah kesempurnaan berdasarkan
panduan wahyu Ilahi, di samping tidak mengetepikan peranan akal manusia. Sinar
Islam turut dirasai oleh penduduk di rantau Alam Melayu apabila bermula usaha
menyebarkan Islam. Usaha ini membuahkan hasil yang dapat disaksikan hingga hari
ini kerana tugas penyebaran Islam dipertanggungjawabkan kepada setiap umat
Islam, tanpa mengira bangsa, warna kulit, keturunan dan jawatan. Justeru itu,
kini umat Islam berada di serata dunia dan terdiri dari pelbagai bangsa dan
warna kulit.
Keberadaan
Islam di rantau Alam Melayu yang terdiri dari daratan dan kepulauan yang banyak
jumlahnya telah berjaya membina satu imej baru kepada masyarakat rantau Melayu.
Alam Melayu berjaya menampilkan sebuah tamadun yang gemilang terutama setelah
kedatangan Islam ke rantau ini. Umat Melayu berjaya membina kecemerlangan dan kegemilangan
dalam pelbagai bidang yang dimulai dengan keagungan pemerintahan, pelaksanaan
undang-undang, kesungguhan pendidikan, kerancakan ekonomi dan kemurnian budaya
serta sosial. Kejayaan ini berjaya dibina oleh generasi awal berasaskan fahaman
agama Islam yang berteras tauhid. Bukti kejayaan tamadun dihuraikan pada
perincian bab ini. Walaupun kejayaan yang dibina berdasarkan pencapaian dan
kepintaran zaman tersebut yang banyak bergantung kepada bahan alam yang tidak
terlalu kompleks teknologi penciptaannya, masyarakat Melayu tetap bergerak
aktif dan mampu berinteraksi dan bersaing dengan bangsa Asia lain seperti
bangsa Cina dan India. Umat Melayu mampu membina satu jati diri bangsa yang
disegani dan menjadi contoh teladan.
KONSEP TAMADUN MELAYU
Tamadun
melayu teras tamadun Malaysia, berlatar belakangkan lembaran sejarah Tamadun
Melayu wajar menjadi landasan kepada pembentukan Tamadun Malaysia. Tamadun yang
dibentuk berasaskan kepada nilai keagamaan, nilai keunggulan identiti diri,
nilai seni dan budaya dan nilai politik dan perundangan. Asas nilai ini
mempunyai peranan yang penting dan menjadi teras pembinaan tamadun Malaysia.
Asas tersebut juga menjadi corak kepada rangka kerja pembinaan ketamadunan
Malaysia.
Tamadun
Melayu merupakan sebuah tamadun yang dibentuk oleh sekelompok manusia yang
digolongkan secara luas sebagai kumpulan orang-orang Melayu dan bertempat di
suatu wilayah di Asia Tenggara. Wilayah ini dikenali dengan pelbagai nama
seperti Gugusan Kepulauan Melayu, gugusan Kepulauan Melayu-Indonesia,
Nusantara, Alam Melayu dan Tanah Jawi. Sebelum Perang Dunia II, kawasan ini
dirujuk sebagai Asia of the Monsoons, East Indies dan juga Further India atau
Hindia Jauh.
Tamadun
Malaysia sebelum kedatangan Islam, menerima lebih pengaruh yang berasaskan kepada kepercayaan unsur ajaran hinduisme,
animisme, buddhisme, dinammisme, hyang, premis dan lain-lain. Namun, setelah
perkembangan Tamadun Islam sedunia, Malaysia tidak terkecuali dalam mengikut
ajaran Sunnah yang telah dibawa oleh Nabi Muhammad dan cara hidup rakyat
Malaysia sejak 12 Masihi lagi telah terbukti adalah berpaksikan kepada ajaran
Islam.
Terdapat pelbagai teori yang telah
dikaitkan dengan perkembangan ketamadunan Islam di Malaysia, antaranya adalah
teori kedatangan Islam daripada Arab, Cina dan India. Professor C.A. Majul
menyatakan bahawa penguasaan pedang dari Arab yang telah memonopoli perdagangan
di rantau India, Mesir dan Asia Tenggara bertanggungjawab ke atas penyebaran
Islam di Alam Melayu dan Asia. Antara kesan yang masih wujud pada hari ini
adalah seperti nama-nama hari yang telah diadaptasikan penggunaan dalam Bahasa
Melayu seperti Ahad, Isnin, Selasa, Rabu dan sebagainya juga asalnya daripada
perkataan Arab.
Manakala Professor S.Q Fatimi pula
berpendapat bahawa penyebaran Islam sehingga membawa ketamadunan di Malaysia
berpunca dari negeri China. Menurut beliau, pada 876 Masihi terdapat
perpindahan beramai-ramai orang Islam dari Canton akibat berlakunya
pemberontakan. Dan orang-orang Islam tersebut terpaksa merantau sehingga ke
nusantara. Hubungan diplomatik Malaysia dengan China yang telah lama terjalin
juga, secara tidak langsung, mendorong kepada penyebaran Islam di Malaysia,
tambahan pula, agama Islam telah lama dianuti oleh masyarakat China. Terdapat beberapa kesan yang visibel terdapat
di Malaysia yang menyokong pendapat Prof. S.Q Fatimi. Contohnya seperti
senibina masjid yang berbentuk seperti pagoda, iaitu corak senibina utama kaum
China, yang terdapat di Melaka dan sekitar kepulauan Jawa. Tembikar bertulisan
khat Al-Quran juga menjadi bukti kukuh yang menyokong kedatangan Islam ke Alam
Melayu dan Malaysia adalah menerusi orang Cina.
Tidak terkecuali juga sebahagian besar
tokkoh yang menyatakan bahawa Islam dibawa ke Malaysia dari negara India.
Berdasarkan teori tersebut, pedadang India yang beragama Islam berdagang ke
kepulauan Melayu turut menyebarkan agama Islam kepada masyarakat tempatan. Antara kesan yang menunjukkan bahawa Islam di
Malaysia datangnya dari India adalah bilangan India Muslim yang tidak kurang
jumlahnya di Malaysia ini, dan juga mazhab yang dianuti oleh muslim di
nusantara secara amnya, adalah sama dengan mazhab yang dianuti oleh majoriti
Islam di India, kesusteraan Melayu juga menampakkan unsur tradisi Islam di
India.
Perkembangan pesat Islam di Malaysia
adalah disebabkan oleh beberapa faktor. Faktor utama yang tidak dapat disangkal
oleh mana-mana pihak adalah kesucian, kemurnian serta keagungan Islam itu
sendiri.
KONSEP TAMADUN ISLAM
Sains adalah
ilmu pengetahuan yang teratur dan dapat dibuktikan kebenarannya. manakala
teknologi adalah ilmu tentang cara mencipta barang-barang dalam perusahaan.
Menurut Everett Mendelsohn,
“Sains ialah
kegiatan saling bertindak manusia. Oleh itu ia adalah suatu aktiviti
sosial. Pengetahuannya ,kenyataanya,
disuburkan dan dikongsi dikalangan kelompok manusia. Oleh itu, pada
dasarnyapengetahuan saintifik adalah pengetahuan sosial. Sebagai aktiviti
sosial, nyata sekali bahawa sains adalah hasil sejarah dan proses yang terjadi
menurut masa dan tempat yang melibatkan manusia sebagai pelakon. Para pelakon
ini bukan sahaja berperanan dalam sains tetapi dalam masyarakat yang lebih
luas, di mana mereka adalah sebahagian daripadanya. ”
Sejarah dan
perkembangan sains dalam Islam sebenarnya orang Islamlah yang memberi sains
sebagai bentuk yang boleh dikenali. Sebagaimana yang ditunjukkan oleh
epistemologi Al-Ghazali dan Ibnu Khaldun, nilai dan prinsip akhlak memainkan
peranan yang penting dalam usaha seseorang Islam itu menuntut ilmu. Tidak
terdapat dwikotomi atau konflik antara Islam dan sains, tidak ada persamaan
dalam sejarah Islam berhubung dengan perseteruan antara agama kristian yang
telah diinstitusikan dengan sains. Islam seperti yang dijelaskan dalam Al-Quran
dan ajaran Nabi Muhammad S.A.W menekankan penuntutan ilmu. Islam adalah satu
sistem yang penuh. Ia adalah satu agama, kebudayaan dan tamadun sekaligus.
Sebagai satu
sistem yang holistik ia menyentuh segenap kegiatan manusia. Etika dan nilai
Islam meresap dalam semua kegiatan manusia. Oleh sebab itu Islam mempunyai
perspektif yang tetap dari sudut falsafah,sosiologi dan metodologi tentang
SAINS DAN TEKNOLOGI[3].
PERANAN DAN PENGARUH ISLAM DALAM
PERLEMBAGAAN MALAYSIA
Kedatangan
Islam ke Malaysia telah banyak mencorak kehidupan masyarakat serantau. Salah
satu kesannya kepada Malaysia sebagai sebuah Negara yang bermasyarakat majmuk
adalah pada teras undang-undang, iaitu Perlembagaan Malaysia itu sendiri.
Kenyaataan pengaruh Islam terhadap Malaysia jelas termaktub dalam Perlembagaan
Persekutuan, Bahagian 1, Perkara 3 mengenai Ugama bagi Persekutuan.
Contohnya
Perkara 3(1): “Ugama Islam ialah ugama bagi Persekutuan; tetapi ugama-ugama
lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan.”
Perkara tersebut bermaksud agama Islam adalah agama rasmi Persekutuan, tetapi
pada masa yang sama, sifat Islam yang mulia membentuk perlembagaan dan Negara
Malaysia supaya mengizinkan hak-hak orang bukan Islam untuk mengamalkan
agama masing-masing. Peruntukan ini bukan
sahaja mengakui agama Islam sebagai agama yang agong, tapi juga memberi ruang
dan kebebasan kepada rakyat berbilang kaum untuk mengamalkan agama
masing-masing di Negara ini.
Selain
daripada penetapan agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan, terdapat juga
peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan yang telah menyatakan bahawa Yang
Di-Pertuan Agong merupakan Ketua Agama di Malaysia dan kerajaan haruslah
mengadakan peraturan mengenai hal ehwal agama Islam dan menubuhkan sebuah
Majlis untuk memberi nasihat kepada Yang Di-Pertuan Agong mengenai
perkara-perkara yang berhubung kait dengan agama Islam. Perkara 3 (5),
Perlembagaan Persekutuan: “Walau apa-apa jua dalam Perlembagaan ini, Yang
Di-Pertuan Agong hendaklah menjai Ketua Agama Islam dalam Wilayah-wilayah
Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya; dan bagi maksud ini Parlimen
boleh dengan undang-undang membuat peruntukan-peruntukan bagi menubuhkan suatu
Majlis untuk menasihatkan Yang Di-Pertuan Agong mengenai perkara-perkara berhubung
dengan agama Islam.”
Manakala
Perkara 12 (2) dalam Perlembagaan Persekutuan pula menyatakan bahawa :
“Tiap-tiap kumpulan ugama adalah berhak menubuh dan menyenggara
institusi-institusi untuk pelajaran kanak-kanak dalam ugama itu sendiri, dan
tidaklah boleh ada pembezaan semata-mata oleh sebab ugama dalam mana-mana
undang-undang berkaiatan dengan institusi-institusi itu atau dalam pentadbiran
mana-mana undang-undang itu; tetapi adalah sah bagi Persekutuan atau sesuatu
Negeri menubuhkan atau menyenggara institusi-institusi Islam atau mengadakan
atau membantu dalam mengadakan ajaran dalam ugama Islam dan melakukan apa-apa
perbelanjaan sebagaimana yang perlu bagi maksud itu.”
Dengan
peruntukan-peruntukan Perkara 3 dan Perkara 12 dalam Perlembagaan Persekutuan
Malaysia, boleh disimpulkan bahawa dasarnya agama Islam merupakan agama rasmi
Persekutuan. Dengan itu Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri mempunya kuasa
untuk menyelenggara dan menubuhkan kemudahan dan institusi Islam. Contoh
penubuhan institusi Islam adalah seperti penubuhan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
(JAKIM) dan pembinaan surau-surau dan masjid-masjid di seluruh Negara untuk
kemudahan rakyat melaksanakan aktiviti keagaamaan. Selain daripada itu, pihak
Kerajaan Negeri mahupun Kerajaan Persekutuan juga mempunyai hak istimewa untuk
mengeluarkan perbelanjaan untuk tujuan membantu dan melaksanakan pengajaran
agama Islam. Contohnya seperti penubuhan Sekolah Agama, PERKIM dan sebagainya.
PERANAN DAN PENGARUH ISLAM TERHADAP PENDIDIKAN
DI MALAYSIA
Kedatangan
Islam ke Malaysia telah membawa impak yang amat besar kepada pendidikan di
Negara ini. Pengaruh Islam bukan sahaja boleh dilihat pada institusi pendidikan
dan strukturnya seperti madrasah, sekolah agama, universiti teras Islam dan
sebagainya di Negara ini, malah, juga boleh dilihat dari segi aspek ilmu yang
diajar seperti ilmu syariah yang meliputi bidang seperti usuluddin, fiqah dan
tasawuf, serta guru-guru dan murid-murid yang menuntut ilmu agama Islam, di
mana guru-guru pada zaman kedatangan Islam di tanah Melayu kebanyakan terdiri
daripada bangsa Arab, Turki, India dan sebagainya. Manakal murid-murid yang
menuntut pula meliputi segenap lapisan masyarakat, dari raja-raja sehingga ke
rakyat jelata. Berkat perkembangan pesat dan pengaruh mendalam agama Islam dari
segi pendidikan di Tanah Melayu, maka lahirlah ulama berbangsa Melayu seperti
Nuruddin al-Raniri dengan kitabnya
Hidayah al-Iman dan Sirat al-Mustaqim.
Sistem
pendidikan Islam di Malaysia merangkumi pendidikan formal dan pendidikan tidak
formal. Pendidikan formal adalah pendidikan yang didapati dari institusi
pendidikan agama seperti sekolah, surau, madrasah dan sebagainya. Sistem
pendidikan formal berasaskan bidang pengajian Islam sepeti fiqah, tafsir,
sejarah Islam, tauhid dan akhlak.
Manakala
pendidikan tidak formal pula adalah pengajaran yang berlaku secara langsung
dalam kehidupan seharian seseorang muslim tersebut. Pendidikan jenis tidak
formal ini merangkumi cara berfikir, amal, kercergasan muslim dalam bidang
ekonomi dan sebagainya. Pendidikan tidak formal biasanya diberi secara lisan dan
diwarisi turun temurun.
Empat
pencapaian awal bidang pendidikan Islam di Malaysia adalah seperti berikut:
(i) Kelahiran nashkah-naskhah Melayu.
Naskhah-naskhah tersebut dicetak dalam tulisan Arab, iaitu bahasa al-Quran.
Naskhah-naskhah tersebut merangkumi bukan sahaja bidang agama Islam, tetapi
juga meliputi bidang pemerintahan, ilmu falak, kemasyarakatan dan sebagainya.
(ii) Kewujudan institusi pendidikan agama
Islam. Selaras dengan peruntukan agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan,
Kerajaan Malaysia telah mengambil langkah untuk menubuhkan institutsi
pendidikan agama Islam bertujuan membangunkan umat Islam di Malaysia serta
memberi peluang kepada setiap lapisan masyarakat untuk melihat luasnya bidang
pengajian Islam dan pendidikan yang boleh didapati berteraskan Islam. Institusi
pendidikan agama termasuklah istana, surau, masjid, madrasah, sekolah dan
Institusi Pengajian Tinggi Islam, pusat-pusat latihan dakwah, Institut
Kemahiran Islam Malaysia, pembiayaan kerajaan untuk kelas-kelas fardhu ain dan
sebagainya. Kewujudan institusi pendidikan agama Islam di Negara in yang bagai
cendawan tumbuh adalah simbolik kepada kekuatan dan kedalam pengaruh Islam
terhadap pendidikan di Negara ini.
(iii) Kecenderungan sultan menguasai
pendidikan Islam. Pasa asalnya, pendidikan agama Islam diberikan kepada
sultan-sultan dan kerabat diraja di istana. Pengaruh Islam telah mendorong
sultan untuk mengarahkan ulama-ulama Melayu dan ulama asing untuk bekerjasama
menterjemahkan al-Quran kepada Bahasa Melayu. Usaha ini adalah untuk
menerangkan lagi isi kandungan kitab suci tersebut serta memudahkan masyarakat
Malaysia untuk merujuk al-Quran untuk setiap urusan dan permasalahan.
(iv) Kemunculan golongan intelektual. Penyebaran
luas agama Islam serta falsafah agama di rantau Melayu amnya dan Malaysia
khasnya, telah berjaya melahirkan golongan intelektual yang terdiri daripada
bangsa Melayu sendiri. Hal ini kerana pengajaran agama Islam itu sendiri yang
syumul dan mudah, masyarakat Melayu lebih mudah menerima didikan agama Islam
dan oleh kerana ciri-ciri unik agama Islam sendiri, telah mendorong masyarakat
Melayu untuk berusaha sehingga lahirnya golongan intelektual tanah air sendiri.
Dan golongan intelektual inilah yang menjadi tunjang kepada kemerdekaan dan
pembangunan Negara. Pendidikan dan ajaran Islam juga telah menjadi rujukan
setiap lapisan masyarakat tanpa mengira kaum dan agama, malah di sekolah, tiada
had dan paksaan bahawa hanya pelajar Islam sahaja yang boleh mempelajari ilmu tersebut.
Maka tidak hairanlah apabila ada masyarakat bukan Islam yang mahir selok belok
undang-undang Islam di Malaysia serta cara hidup orang Islam di Malaysia. Oleh
kerana pengaruh dan peranan Islam dalam system pendidikan Malaysia, membolehkan
masyarakat majmuk di Malaysia hidup dalam suasana yang harmoni kerana wujudnya
persefahaman.
PERANAN DAN PENGARUH ISLAM DALAM KEBUDAYAAN
MALAYSIA
Kebudayaan
sesuatu masyarakat terdiri daripada beberapa aspek seperti: kesenian, adat
istiadat, cara hidup dan juga nilai-nilai asas masyarakat tersebut. Begitu juga
apabila menilai peranan dan pengaruh Islam dalam kebudayaan Malaysia, adalah
lebih baik dinilai dari semua segi dan
aspek kebudayaan.
(i) Kesenian
Pengaruh
Islam terhadap aspek kesenian dan budaya Malaysia dapat dilihat pada
perkembangan kaligrafi, pembinaan masjid, makam dan batu nisan. Contoh batu
nisan terawal yang mempunyai nilai Islam adalah batu nisan Syeikh Abd al-Qadir
bertarikh 903 di Kedah. Masjid di Malaysia pula mempunyai ciri-ciri Islamiah
yang tidak ternilai keunikan serta kehalusan seni binaan Islam. Contohnya
seperti mihrab, mimbar dan juga hiasan setiap sudut dalam masjid yang dihias
dengan seni kaligrafi Islam yang dipetik daripada ayat-ayat suci al-Quran. Kedatangan
Islam di Malaysia juga telah mencorakkan kesenian Negara ini dan menggabungkan
kesenian bangsa-bangsa di Malaysia. Contohnya seperti pembinaan Masjid Kampung
Hulu di Melaka yang senibina uniknya terbina dari gabungan kesenian Islam dan
seni bina Cina.
(ii) Adat Istiadat
Kedatangan
Islam di Malaysia telah melengkapkan adat istiadat Malaysia yang memang kaya
dengan intisari peradaban. Malah, Islam itu sendiri telah membentuk teras bagi
identiti / status Melayu. Jika dirujuk kepada perlembagaan Malaysia, seseorang
warga Negara Melayu adalah orang yang berbahasa Melayu, mengamalkan adat
istiadat Melayu dan beragama Islam. Agama Islam yang mencintakan kedamaian dan
keharmonian juga membolehkan bangsa-bangsa lain di Negara ini untuk mengamalkan
adat istiadat masing-masing tanpa merisaukan dikenakan tindakan atau hukuman.
Selain daripada itu, pengaruh Islam juga boleh dilihat dari segi adat dan cara
perkahwinan orang-orang Islam di Malaysia, kaum Melayu khasnya. Sebelum
kedatangan Islam, orang-orang Melayu lebih mengamalkan cara dan adat Hindu,
iaitu agama terawal yang telah diperkenalkan kepada rantau Melayu. Contoh
budaya Hindu yang diamalkan seperti upacara menepung tawar pengantin pada
kenduri kahwin. Penyerapan agama Islam telah mengubah kebanyakan orang Melayu
di Malaysia dari segi adat perkahwinan, dan ramai yang sedar tentang
kebertentangan adat menepung tawar dengan ajaran Islam, maka meninggalkan adat
tersebut.
(iii) Cara Hidup
Cara hidup
masyarakat Malaysia sebelum menerima pengaruh dan penyerapan nilai Islam,
kebanyakannya berasaskan kepada budaya asas ideology penjajah. Contohnya
seperti perbezaan kelas sosial dalam masyarakat. Setelah kedatangan Islam, yang
membawa nilai akidah yang tinggi, tembok kelas sosial dapat diruntuhkan dan
masyarakat berbilang kaum dan kedudukan boleh berkumpul bersama. Islam telah
memperkenalkan sistem khilafah yang adil dan bersistematik, di mana sistem ini
adalah berkonsepkan keadilan tanpa mengira kedudukan dan pangkat. Antara
kesannya boleh dilihat melalui perlantikan perwakial Legislature (Perundangan)
di Malaysia yang mengamalkan kebebasan dan hak pengundi. Setiap undian dikira
dengan adil dan saksama dan rakyat diberi hak untuk memilih pemimpin
masing-masing.
(iv) Nilai-nilai Asas Masyarakat
Islam
mempengaruhi nilai dan asas kehidupan segenap masyarakat di Malaysia. Antaranya
adalah penerapan nilai-nilai keimanan yang dapat memperkukuhkan akhlak rakyat
dalam Malaysia. Contohnya seperti ketakwaan dan keimanan kepada Allah swt.,
hormat dan taat kepada pemimpin, patuh kepada undang-undang, bermuafakat,
meraikan tetamu, hormati orang yang lebih tua dan sebagainya. Sebelum
kedatangan Islam, rakyat kebanyakannya hidup isolated iaitu terasing.
Masing-masing mengamalkan cara hidup hasil teladan daripada asas adat dan
budaya masing-masing. Namun, kedatangan Islam telah berjaya menyatupadukan
rakyat dan penerapan nilai-nilai Islam dapat dihayati oleh semua warga
Malaysia.
PERANAN DAN PENGARUH ISLAM DALAM
SISTEM BAHASA DI MALAYSIA
Sebelum kedatangan
Islam di Malaysia, bahasa dominan di Tanah Melayu adalah bahasa Jawab dan
Melayu Kuno. Dan Bahasa Sanskrit pula telah dijadikan sebagai bahasa ilmu.
Setelah kedatangan Islam di Malaysia, bahasa Arab telah dijadikan sebagai
bahasa perantara. Manakala bahasa-bahasa Arab juga diadaptasi dan digunakan
bersama-samaan dengan penggunaan bahasa Melayu di Malaysia. Contohnya seperti
nama hari iaitu Ahad, Isnin, Selasa, Rabu, Jumaat dan sebagainya. Nama-nama
benda juga banyak diadaptasi dari bahasa Arab, seperti kitab, surat dan
sebagainya. Dan bahasa-bahasa ini bukan sahaja digunakan oleh umat Islam di
Malaysia sahaja, malah telah dijadikan sebahagian daripada bahasa rasmi Negara,
iaitu Bahasa Melayu yang ditutur oleh setiap lapisan masyarakat.
PENGHAYATAN PENGARUH ISLAM DALAM
PEMBINAAN DAN PERKEMBANGAN TAMADUN MALAYSIA
Status agama
Islam yang telah diangkat dan ditetapkan sebagai agama rasmi Persekutuan di
Malaysia telah memberi impak kepada aplikasi Islam dalam pelbagai aspek
kehidupan di Malaysia. Contohnya seperti bidang sosila, ekonomi, sistem politik
dan pentadbiran, dan pendekatan Islam Hadhari yang telah diperkenalkan kepada
setiap rakyat Malaysia. Bukan sahaja begitu, dari segi akidah,undang-undang
serta sastera juga dapat dilihat kesan daripada pengaruh Islam di Malaysia.
Istana
Kehakiman di Putrajaya yang berciri-cirikan seni bina Islam
KLCC – direka
oleh Mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Mahathir yang juga berciri-cirikan
Islam
KESIMPULAN
Dapat
disimpulkan bahawa kedatangan Islam di Malaysia telah banyak mencorakkan bukan
sahaja kehidupan umat Islam di Malaysia, tetapi juga rakyat bukan Islam di
Malaysia. Hanya dengan mengimbau perkembangan tamadun di Malaysia dan peranan
agama Islam di Malaysia itu sendiri dapat membantu seseorang muslim untuk
mengenali identiti dirinya dengan lebih baik, dari aspek keagamaan dan
kenegaraan.
Sebelum
kedatangan Islam, tamadun Malaysia bermula dari asas yang rapuh dengan
kepercayaan masing-masing yang terbina daripada elemen-elemen yang dicipta oleh
menausia sendiri. Dan setelah dijajah oleh beberapa kuasa asing ke atas Tanah
Melayu, menyukarkan lagi perpaduan dan penyusunan struktur tamadun di Malaysia.
Dengan kedatangan Islam, Malaysia setelah merdeka telah beridentitikan Negara
Islam, nilai-nilai Islam telah
diserapkan ke dalam seluruh aspek kehidupan masyarakat di Malaysia.
Dengan
petunjuk dari agama Islam, Malaysia mampu membangun dengan pesat dan harmoni.
Rakyatnya pula bertolak ansur dan sentiasa mengamalkan nilai muafakat dan
saling hormat-menghormati hak orang lain. Dengan berteraskan Islam juga, hak
dan kebebasan setiap kaum sentiasa terpelihara. Nilai yang murni ini berasas
daripada agama Islam dan boleh dirujuk seperti dalam Perlembagaan, Perkara 8(1)
yang memperuntukkan bahawa semua orang adalah sama rata di sisi undang-undang
dan berhak mendapat perlindungan yang sama rata di sisi undang-undang. Perkara
8(2) :” Tidak boleh ada pembezaan terhadap warganegara semata-mata oleh sebab
agama…”
Kesan
pengaruh Islam di Malaysia bukan sahaja meliputi subjek yang luas, tetapi juga
membolehkan Negara Malaysia sebuah Negara yang telah mendapat penghargaan dan
penilaian sebagai sebuah Negara majmuk yang paling aman dan harmoni di dunia.
Malah terdapat warga asing yang ingin menyelami akar umbi keharmonian tersebut,
dan apabila menemui jawapannya, agama Islam lah teras pembangunan dan perpaduan
di Malaysia.
Tamadun Islam
membawa hanya kebaikan kepada pembangunan sesebuah Negara. Jika hendak
memperkukuhan martabat dan tamadun Malaysia, haruslan berpaksikan kepada ajaran
agama Islam dan nilai-nilai Islam itu sendiri.
Tidak diragui
lagi bahawa ahli sains Islam banyak mempelopori bidang – bidang sains dan
teknologi dan ia kekal hingga kehari ini. Mereka berjaya membuktikan bahawa
pembangunan material yang bergerak seiring dengan pembangunan nilai yang
selaras dengan kehendak Islam telah berjaya membawa manusia kearah
kesejahteraan hidup dan kebahagiaan akhirat.
Mutakhir ini
kita dapat melihat dengan jelas ketidakseimbangan yang berlaku dan bagaimana
manusia hidup dengan sifat dengki, menindas, ganas, rakus dan tidak
berperikemanusiaan.
Sebagai satu
agama yang hadir dengan matlamat membawa manusia kearah kebaikan dan diredhai
Allah S.W.T maka dunia Islam perlu mencipta semula ciri zaman Keemasan yang
merangkumi kesejagatan, toleran, hormat kepada sains dan ahli sains, kesatuan
matlamat dan cara sains dan iklim yang tidak membataskan pergerakkan
–pergerakan ahli sains, teknologi dan hasil mereka dikalangan Ummah secara
bebas.
Sabda
Rasullullah:
“Hari-hari
kebelakangan Ummah ini akan dapat akan dapat diperbaiki cuma dengan apa yang
diperbaikinya pada hari permulaannya.
RUJUKAN
Modul
pembelajaran CTU 151: Pemikiran dan Tamadun Islam, InED, UiTM
Malaysia
Sebagai Sebuah Negara Islam, terbitan IKIM,2005
Ahmad Zaki
Abd. Latiff, Azam Hamzah, Azhar Mad Aros, Buku Teks Tamdun Islam dan Tamadun
Asia, Oxford Fajar, 2009
Pengantar
Tamadun & Sejarah Pemikiran Islam, UiTM
http://en.wikipedia.org/
Abdul Rahman
Hj Abdullah. 2006. Sejarah dan Kebudayaan Asia Tenggara Tradisional. Shah Alam:
karisma Publications.
Mahayudin
Haji Yahya. 1998. Islam di Alam Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.